-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4461 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

چگونه مي توان به شايستگي مقام معظم رهبري به عنوان ولي فقيه و رهبر مسلمين پي برد؟
براي دستيابي به يقين كامل در مورد شايستگي آيت الله خامنه اي براي رهبري لازم است تا ابتدا شرايط و ويژگي هاي لازم براي رهبري در نظام اسلامي به طور دقيق مورد شناسايي قرار گيرد. بر اين اساس شرايطي كه در متون و منابع اسلامي و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اصل 109 مورد تأكيد قرار گرفته اند عبارتند از: 1- صلاحيت علمي لازم براي افتاء در ابواب مختلف فقه (اجتهاد مطلق). 2- عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلامي. 3- بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت و مديريت و قدرت كافي براي رهبري. مرحله بعد شما بايد بررسي نماييد كه نسبت به تطبيق كدام يك از اين شرايط بر رهبر معظم انقلاب، اطلاعات كافي نداريد يا دچار شبهه و ترديد مي باشيد كه مانع از حصول يقين در اين موضوع مي شود. در مرحله بعد نوبت به اقدام عملي و تحقيق و مطالعه براي زدودن ابهامات و دستاوري اطلاعات كافي از منابع معتبر فرا مي رسد. در اينجا ما به صورت خلاصه به پاره اي از ويژگي ها و صلاحيت هاي مقام معظم رهبري براي احراز منصب رهبري نظام، اشاره مي نماييم. {Tالف) صلاحيت علمي:T} اجتهاد در ابواب مختلف فقه كه اين ويژگي براساس دلايل ذيل براي مقام معظم رهبري ثابت مي باشد: اولاً، اجتهاد آيت اللَّه خامنه اي توسط بسياري از مراجع و بزرگان از جمله حضرت امام از قبل تصديق شده بوده است. ثانياً، همه رساله هاي عمليه نوشته اند كه اگر دو نفر عادل خبره به اجتهاد كسي شهادت دهند، اجتهاد او قابل قبول است و اين در حالي است كه جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه مركب از ده ها مجتهد مطلق و چندين مرجع تقليد مي باشد ايشان را به مرجعيت پذيرفتند. هم چنين در اساسنامه جامعه مدرسين آمده است كه چيزي به عنوان نظر آن جامعه معتبر است كه حداقل شانزده نفر از اعضا آن را امضا كرده باشند. بنابراين اعلاميه جامعه مدرسين به اين معناست كه حداقل شانزده نفر از مجتهدان و خبرگان ايشان را مرجع مي دانند. ثالثاً، درس خارج مقام معظم رهبري كه در آن بسياري از فضلا شركت مي كردند و همگي به وزانت علمي آن شهادت مي دهند دليل بر بنيه علمي نيرومند و ملكه اجتهاد ايشان است و اين توان علمي مسلماً زمينه سابق بر رهبري و حتي سابق بر رياست جمهوري ايشان دارد، نه اين كه ايشان پس از رهبري درس خوانده و به اين رتبه از دانش رسيده باشند. {Tب ) صلاحيت اخلاقي (عدالت و تقواي لازم):T} صلاحيت اخلاقي مقام معظم رهبري نيز از اموري است كه در رفتار و عملكردهاي فردي و اجتماعي ايشان از زمان كودكي، جواني و مبارزات سياسي و همچنين مسؤوليت هاي متعددي كه در بعد از انقلاب در شرايط حساس داشته اند به روشني قابل اثبات بوده و تمام اشخاصي كه از نزديك با معظم له در ارتباط مي باشند. گواه بر اين مدعا هستند. {Tج ) توانايي هاي شخصي:T} بند سوم اصل يكصد و نهم «بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري» را از جمله شرايط و صفات رهبر مقرر داشته است: 1- مقصود از «بينش صحيح سياسي و اجتماعي» آن است كه رهبر آن چنان به مسايل و موضوعات و قضاياي سياسي عالم و واقف باشد كه بر آن اساس، هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم اين كه در جهت گيري هاي ظريف بين المللي تصميمات به جا، شايسته و مفيد به حال جامع اتخاذ نمايد. 2- «مديريت و تدبير» عبارت از مجموعه استعدادهايي است كه عند الامتحان، در رهبري بارز و ظاهر مي شود و او را در اجراي وظايف سنگين خود ياري مي نمايد. كشف اين استعدادها از جمله مواردي است كه در تعيين رهبر، يقيناً بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. 3- «قدرت و شجاعت» نيز از جمله شرايطي است كه يا از برجستگي هاي علمي و اخلاقي ناشي مي شود و يا آن كه در زمره استعدادهاي دروني رهبر به شمار مي رود كه به هر حال مقام شامخ رهبري اين چنين مراتبي را مي طلبد، به هنگام تعيين و انتخاب رهبري بايد به اين موضوع توجه جدي مبذول داشت. مقام معظم رهبري علاوه بر واجديت صلاحيت هاي علمي و صلاحيت اخلاقي داراي توانايي هاي شخصي بسيار فوق العاده اي در راستاي رهبري و مديريت جامعه خصوصاً در مواقع بحراني و سرنوشت ساز بوده و از بينش صحيح سياسي و اجتماعي و قدرت و شجاعت بسيار بالايي برخوردار مي باشند، كه اين مهم با مروري بر گذشته مديريتي ايشان، چه در شوراي انقلاب و چه در دوران رياست جمهوري در سخت ترين شرايط ناشي از جنگ و محاصره هاي بين المللي، بيش از يك دهه رهبري نظام و با موفقيت بيرون آمدن از فراز و نشيب ها و مشكلات متعدد داخلي و بين المللي به خوبي قابل اثبات مي باشد كه يكي از بهترين نمونه هاي آن به رهبري مدبرانه نظام در جريان جنگ خليج فارس مي باشد. آخرين مرحله اي كه شايسته است مورد توجه قرار گيرد، انتخاب قانوني ايشان از سوي خبرگان رهبري مي باشد كه خود متأثر از دو عامل است كه اين عامل هر كدام به تنهايي مهمترين دليل بر شايستگي معظم له براي رهبري نظام اسلامي مي باشند: 1- واجديت شرايط لازم براي رهبري در معظم له و احراز اين شرايط از سوي خبرگان به عنوان بهترين و شايسته ترين فردي كه قدرت و توانايي رهبري نظام را دارد كه اين مهم از سوي اكثريت قاطع اعضاء مجلس خبرگان تأييد شد. 2- تأكيد حضرت امام بر شايستگي آيت الله خامنه اي براي رهبري نظام. حضرت امام در موارد متعددي به شايستگي معظم له تصريح كرده اند از جمله اين كه حجت الاسلام هاشمي رفسنجاني نقل مي كند كه در مورد قضاياي مهدي هاشمي همراه با آقايان: خامنه اي، موسوي اردبيلي، ميرحسين موسوي خدمت امام راحل رسيديم و سيداحمد خميني نيز حضور داشت و در آنجا به امام گفتيم كه شما با احترامات خود ما را درباره رهبري آينده در بن بست قرار مي دهيد. امام با اشاره به آقاي خامنه اي فرمودند كه در ميان شما كسي است كه شايسته رهبري است و شما در بن بست قرار نخواهيد گرفت. و هيچگاه از طرف هيچ يك از مخالفان شخص آقاي خامنه اي و يا غير آنان اين ادعا و بيان آقاي هاشمي رفسنجاني انكار نشده است. بلكه در مجلس خبرگان كه در سال 68 براي انتخاب رهبر جمهوري اسلامي پس از امام راحل تشكيل شد علاوه بر اين اظهارات (كه در حضور شاهدان قضيه انجام گرفت) از آقاي سيداحمد خميني نيز نقل شد كه ايشان از امام راحل نقل نمودند كه امام فرمودند آقاي خامنه اي شايسته رهبري است. براي آگاهي بيشتر ر.ك: زندگي نامه مقام معظم رهبري، مؤسسه فرهنگي قدر ولايت.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.